Sträng LCHF - tips!

Efter min cellgiftsbehandling gick jag upp en 4-5 kg. Byxor och tröjor kändes trånga så jag bestämde mig för att gå ner i vikt. Då började jag strama åt min LCHF diet och började äta så få kolhydrater som möjligt. Nu ca 3 veckor senare har jag gått ner strax över 3 kg. Mycket var för att jag halvvägs fick magsjuka efter 2 veckor. Men redan efter 1 vecka hade jag gått ner 1 kg. Idag provade jag de där tajta byxorna och en tröja som jag också tyckte var tajt men de satt nu perfekt :) Väldigt roligt, så nu är jag peppad att gå ner det sista kilot. Kunde faktiskt aldrig tro att det skulle gå så fort. Jag hoppas bara sista kilot går lika fort!
 
Tänkte ge några tips på vad man kan göra för att underlätta. När du blir sugen, ät något, här är några tips:
  • te
  • varm choklad gjord på mjölk (alternativt lchf-mjölk), kakao och vaniljpulver
  • risifrutti a la LCHF (keso med en klick grädde med valfri bär- eller frukttopping)
  • kaffe med grädde i och toppa gärna med kanel
Visst mjölk, bär och frukt innehåller en del kolhydrater men jag tänkte att jag lyxar på mig med sådant då jag har det värsta sötsuget. När det har lagt sig kan jag skärpa mig med sådana saker också. Men lite bär och frukt har jag ätit hela tiden, brukar dock undvika bananer.
 
När du är bortbjuden eller själv ska ha bjudning:
  • be den du ska till göra något lchf-alternativ
  • laga/baka eget lchf-alternativ och ta med
  • ta sallad istället för ex potatis eller pasta
  • hoppa brödet på hamburgare
  • ta hellre potatis istället för pasta och andra kolhydratsvärstingar
  • hoppa efterrätten och köp hellre en liten mörk chokladkaka på vägen hem :)
Då jag bjuder hem släkt och vänner tror jag de tycker att det är spännande med mina LCHF-experiment :)

Kommentarer:

1 Anonym:

Mycket spännande med allt nytt. Man vet att man kan bjuda barna på alla godsaker också utan att få dåligt samvete.

Svar: Ja, visst är det skönt! Mycket med LCHF handlar just om att laga från grunden och utan en massa onödiga tillsatser.
sockerplast.blogg.se

Kommentera här: