Lavendelolja

I år har jag gjort något som jag aldrig gjort tidigare, egen lavendelolja.


Planterade egen lavendel tidigare i år i trädgården men fick också tag på en del lavendel på annat håll. Torkade en del men bestämde mig för att göra lavendelolja på en del.

Tog och fyllde lite färsk lavendel i en liten glasbruk. Det blev en gammal barnmatsburk. Fyllde upp med olivolja så det täckte lavendeln. Sedan har det stått i ett par veckor i fönstret. Silade av med en vanlig kaffesil/tesil och tryckte ut den sista oljan utr lavendel. Det doftar alldeles underbart. Detta har inte tagit mycket av min tid. Det var bra att jag valde ett fönster som jag går förbi ofta, på så sätt kunde jag hålla koll på oljan lite då och då. Ibland tryckte jag ner lavendeln under ytan och ibland var jag där och rörde.

Detta kommer jag definitvt göra igen.

Kommentera här: