Plommonpure på färska plommon

Försökte hitta ett recept på plommonpure på färska plommon men jag hittade inget vettigt. Det blev då att jag improviserade lite.

Jag plockade en massa plommon, la dem i en kastrull med vatten så nästan alla blev täckta. Kokade en liten stund för att de ska bli mjuka. Hade nog räckt med några minuter. Silade av vattnet och la lite i taget i en sil. Med hjälp av en potatisstamp silade jag plommonen genom silen och ner i en kastrull eller bytta. Släng bort det som blir kvar i silen. Sedan är allt färdigt. Tyckte det gick ganska snabbt ändå trots att silandet tar ett tag.

All pure och sylt som jag gör lägger jag ner i glasburkar och fryser in så jag kan tina fram en burk åt gången. Jag gör så eftersom jag inte tillsätter varken sötning eller konserveringsmedel för bättre hållbarhet. Det är ju en av fördelarna med att göra själv tycker jag.

Perfekt att ta fram då man känner sig lite förstoppad. Ja, är man gravid eller går på cellgifter då blir man lite förstoppad emellanåt 😆

Kommentera här: