Var finns inte E250

När nyheterna, om att processat kött är cancerframkallande, kom var det inte lätt att förstå vilket kött detta gällde och vilket kött som inte är cancerframkallande. Så i detta inlägg tänkte jag lista det kött som inte innehåller det cancerframkallande E-ämnet E250.
  • Allt "rent" kött som bland annat fläskfilé
  • Rostbiff
  • Köttbullar
  • Hamburgare
Har läst att Kravmärkta produkter som bacon och korv inte innehåller E250. Än har jag inte hittat någon sådan produkt. Har kollat på min lokala ica supermarket, ica kvantum och coop. Jag ska kolla på en ica maxi men har inte kommit så långt. Finns det där ska jag bunkra.
 
Idag har jag ändå valt att äta korv och bacon men i mycket mindre omfattning. Har nog minskat mitt intag, och familjens, på E250 med kanske 60%.
 
När jag tittat i olika affärer så ser jag fler ekologiska varumärken som innehåller E250. Jag har också tittat på lokalt tillverkade produkter men det är tyvärr ingen skillnad.
 
Hittade detta blogginlägg på Annika Dahlqvist att man kan ersätta bacon med färsk sidfläsk som inte ska innehålla E250.
 
Läs gärna mina andra inlägg i ämnet:
Var finns E250?
Cancerframkallande kött

Kommentera här: